mandag 24. september 2007

Rapport fra kubansk helg i Oslo 17- 19. august

Håvard fra Timba Night skriver her en rapport fra Cubansk helg i Oslo 17-19 aug 2007.

"Fredag 17. august var jeg DJ på Dansegledes arrangement "Cubansk Helg" i Oslo. Jeg ble invitert til arrangementet av den meget hyggelige og dyktige salsainstruktøren Håkon Tverrli fra Danseglede i Oslo. I en travel småbarnsfar-hverdag fikk jeg puttet det inn i et trangt tidsskjema, så jeg takket ja. Jeg spilte på den første av to store fester, sammen med DJs Juan Carlos og Feliz (Håkon).

Etter å ha vært primusmotor for Timba Night og Fiesta Cubana sammen med Eirik Aronsen (DJ Charanga), har jeg etterhvert opparbeidet meg en solid samling cubansk salsamusikk, og jeg spiller utelukkende nyere cubansk salsamusikk. Som profesjonell musiker synes jeg den cubanske salsamusikken er klart mest interessant, og dessuten morsomst å danse til. Uansett, når jeg kun spiller moderne cubansk musikk er det veldig viktig for meg å ha så stor variasjon som mulig i løpet av en kveld. Heldigvis finnes det mange ulike retninger innen den moderne cubanske salsamusikken; vi har internasjonal, straight/mainstream preget salsa av artister som Yumuri, DenisSwing, Donaldo Flores m.m., vi har tydelig son-inspirert salsa av bl.a. Adalberto Alvarez og Felix Baloy, tradisjonell cubansk salsa med tyngre groove, f.eks. Elio Revé og Los Van Van, Manolito, Maikel Blanco og Samá Y Expreso Oriente, og vi har hardcore timba / funkinspirert salsa med band som Charanga Habanera, Manolin, Chispa, Calle Real, Klimax og mye av Azucar Negra og Bamboleo. Selvfølgelig er det en del grenseoverskridelser her, og noen artister, som Issac Delgado og El Zorro, er vanskelige å plassere. Men alt i alt har moderne cubansk salsa en helt utrolig mengde fantastisk og variert musikk som med letthet kan fylle dansekveld etter dansekveld, med nye låter hver gang.

Når jeg snurrer plater er jeg først og fremst opptatt av at låtene jeg spiller har så bra kvalitet som mulig. Etter mitt syn avhenger dansegleden av kvaliteten på musikken som spilles. Så jeg bruker mitt kritiske musikerøre og sørger for en streng kvalitetsdestillering. Jeg spiller som regel noen av de aller nyeste hits, men jeg spiller ikke nye låter for enhver pris - jeg spiller like gjerne låter som er noen år gamle dersom de er bra og de passer inn i sammenhengen. Som sagt ønsker jeg stor spennvidde i låtutvalget både i tempi og stil, men det er også viktig at det er en bra progresjon i spillelista. Jeg starter gjerne med litt rolig/straight salsa og bygger opp til timba med tyngre groove og raskere tempi. Jeg liker best å improvisere; rett og slett se an hvordan stemningen er og nivået på danserne etc. Nedenfor har jeg lagt ved spillelista jeg endte opp med i Oslo, sånn nogenlunde i rekkefølgen jeg spilte (album i parantes). Det var en skikkelig artig kveld, med mye folk og dyktige dansere, og jeg gleder meg til å spille igjen både i Oslo og Bergen. De neste gangene jeg spiller, blir på timba Night (Macumba) tirsdag 4. september, og Fiesta Cubana, nye Biks (Kong Oscars gate 15) lørdag 29. september. På sistnevnte arrangement vil jeg spille fra klokka 22.00, og jeg kan garantere en utrolig bra salsafest med, i mine øyne, Norges desidert beste DJ som gjest: DJ Mojito fra Oslo! Det vil bli introkurs i cubansk salsa med Monica Sæther kl 21.00-22.00, så her er det bare ta med det som kryper og går av venner og kjente! Forøvrig har jeg og Eirik/DJ Charanga vår egen blogg nå:
www.timbanight.blogspot.com


Spilleliste, DJ Fuerza, cubansk helg, Oslo, 17. august:

Maikel Blanco: Cimarron (Recoge Y Vete)
Issac Delgado: Paquito Va (En Primera Plana), O Estas Loca (Malecon)
Angel Bonne: Imagino (Bonne & Bonne)
Orlando Canto: Soy Un Van Van (Sigo Siendo Un Van Van)
Donaldo Flores: Lucha, Pero No Me Estrujes (Abran Paso Que Voy)
Conexion Salsera: La Habana Amanece (Salseros Por Sentimiento)
Mayito Rivera: Rumbero Enamerado (Llego La Hora)
Adalberto Alvarez: Un Pariente En El Campo (Mi Linda Habanera)
Danson: Mi Musica (Mi Musica)
Los Van Van: Yo Empezo La Fiesta (Ay Dios Amparame)
Maikel Blanco: Esto Esta (Recoge Y Vete)
Manolin: Ay Se Que Sabes De Mi (Jaque Mate)
Sama Y El Expreso De Oriente: Guarachando (El Repartero De La Habana)
Jose Miguel: Mi Nina (Fiesta Pal Bailador)
El Zorro: Somos Hermanos (Somos Hermanos)
Azucar Negra: Tan Solo Tu (Andar Andando)
Bamboleo: El Maiz (Mi Verdad)
Manolin: Ellas Son Las Que Son (El Puente)
Tiempo Libre: Esto Esta Listo (Lo Que Esparabas)

Ingen kommentarer: